Masz talent do pisania i interesują Cię problemy naszej lokalnej społeczności? Chciałbyś/ałabyś przedstawić innym swoje przemyślenia i poglądy lub też zrobić relację z ważnego wydarzenia? Napisz do nas na kontakt@naszepiaseczno.pl i zacznij współtworzyć z nami jako dziennikarz obywatelski.

Integracja sensoryczna, czyli jak polubić uczenie się

Kategorie: Aktualności Kultura
Utworzone: piątek, 7 grudnia 2012 Źródło: Urząd Miasta i Gminy Piaseczno

Przedszkole nr 3 w Piasecznie zaprasza 8 grudnia na bezpłatne konsultacje z zakresu integracji sensorycznej, organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej SI.

Spędzając kolejne długie godziny na odrabianiu lekcji z naszymi dziećmi, przyglądając się zeszytom pełnym błędów, niekształtnym literom być może zastanawiamy się, jak to jest możliwe, że niektórzy z nas mają tak duże problemy z uczeniem się? Gdzie tkwi przyczyna i sedno problemu naszego dziecka? Dlaczego tak dużo czasu i energii musi ono poświęcać na naukę zamiast - jak jego rówieśnicy - oddawać się przyjemnościom dzieciństwa: radosnej zabawie.

Większość ludzi uważa, że niezbędnym i najważniejszym czynnikiem umożliwiającym prawidłowe przyswajanie wiedzy jest iloraz inteligencji. Niejednokrotnie nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że całą wiedzę o otaczającym nas świecie czerpiemy za pośrednictwem układów zmysłowych naszego ciała. To sprawne przyswajanie i przetwarzanie informacji docierających do naszego mózgu z wszystkich narządów zmysłów jest podstawą efektywnego uczenia się. Tu leży odpowiedź na pytanie: dlaczego niektóre dzieci z wysokim poziomem inteligencji nie uczą się tak dobrze, jak można by się spodziewać. Najczęściej rodzice i nauczyciele myślą, że dziecko jest leniwe lub nieposłuszne, ma kłopoty z koncentracją uwagi, może ADHD lub ADD. Zdarza się, ze nauczyciele posądzają rodziców o brak konsekwencji w wychowywaniu dziecka a rodzice nauczycieli o niewłaściwe metody uczenia.
Tymczasem okazuje się, że przeprowadzenie badania integracji funkcji zmysłowych (jakości odbierania, przyswajania i przetwarzania informacji sensorycznych) może pozwolić na dokładne określenie przyczyn niepowodzeń szkolnych - obszarów rozwoju dziecka wymagających jeszcze wsparcia.

Najbardziej wyraźnymi czynnikami wskazującymi na to, że podstawą problemów naszego dziecka są dysfunkcje integracji sensorycznej są:

• nadmierna wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch (rozdrażnienie, niechęć do noszenia określonych rodzajów ubrań, unikanie jedzenia określonego rodzaju potraw, duża rozpraszalność uwagi lub lęk podczas zwykłych zabaw ruchowych np. na placu zabaw);
• zbyt mała wrażliwość na bodźce zmysłowe (poszukiwanie intensywnych wrażeń zmysłowych takich jak celowe uderzanie ciałem o przedmioty lub prowokowanie zabaw z elementami szturchania, potrącania, uderzania, intensywne kręcenie się wokół własnej osi, mała wrażliwość na ból, mała świadomość zmian pozycji ciała);
• zbyt wysoka lub niska aktywność ruchowa dziecka (dziecko jest w ciągłym ruchu lub wolno się uaktywnia i szybko męczy);
• trudności z utrzymaniem koncentracji uwagi, impulsywność;
• problemy z koordynacją (słaba równowaga, trudności z uczeniem się nowych czynności wymagających koordynacji ruchowej - np. gier zespołowych itp.;
• trudności emocjonalne - impulsywne zachowania, łatwe rozpraszanie się, problemy z planowaniem przed wykonaniem jakiegoś zadania, problemy z przystosowaniem się do nowych sytuacji, trudności w zmienianiu stałych, rutynowych schematów działania, agresywne reakcje, wycofywanie się lub sfrustrowanie w sytuacjach odnoszenia porażek;
• niskie poczucie własnej wartości.

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego to nie tylko problem dzieci. Z zaburzeń tych się nie wyrasta. Wiele osób dorosłych w wieku dziecięcym mogło prezentować zachowania charakterystyczne dla dysfunkcji SI a w życiu dorosłym deficyty te nadal mogą zaburzać funkcjonowanie, relacje z innymi ludźmi oraz powodować trudności w życiu zawodowym.

Jeśli podejrzewacie Państwo, że Wasze dziecko pasuje do tego obrazu, to powinno ono być poddane badaniu przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej. Wyniki takiego badania wykażą, czy proces integracji sensorycznej jest zaburzony czy nie oraz przedstawi obszary, w jakich te problemy występują.

W ramach OGÓLNOPOLSKIEGO DNIA BEZPŁATNYCH KONSULTACJI Z ZAKRESU INTEGRACJI SENSORYCZNEJ SI (ODBK SI) takie konsultacje mogą Państwo przeprowadzić w Przedszkolu nr 3 w Piasecznie przy ul. Jaworowej 4 już 8 grudnia.

W jaki sposób można pomóc dziecku? Jeśli zajdzie taka potrzeba zostaną Państwo skierowani ze swym dzieckiem na dokładną ocenę rozwoju procesów integracji sensorycznej. Osoba przeprowadzająca badania wspólnie z Państwem zadecyduje czy potrzebne są i w jakim zakresie specjalistyczne zajęcia.

Terapia integracji sensorycznej jest zazwyczaj dla dziecka przyjemnością. Podczas tych zajęć dzieci są zachęcane i kierowane do wykonywania aktywności, które wyzwalają i prowokują odpowiednie, skuteczne reakcje na bodźce sensoryczne. Stopień trudności aktywności dziecka stopniowo wzrasta tak, aby wymagać od niego bardziej zorganizowanych i zaawansowanych reakcji. W trakcie terapii preferowane są ukierunkowane zabawy i aktywności swobodnie wykonywane przez dzieci, wyzwalające automatyczne reakcje sensoryczne.

Otoczenie terapeutyczne, w którym ćwiczy dziecko, jest wyposażone w różnorodny sprzęt taki jak: platformy i trapezy do huśtania, zjeżdżalnie, liny do wspinania, trampoliny do skakania. Choć taka forma terapii wydawać się może zabawą jest jednocześnie ciężką pracą, bo pod kierunkiem wykwalifikowanego terapeuty dziecko jest w stanie osiągnąć sukces, który prawdopodobnie byłby niemożliwy w całkowicie spontanicznej zabawie. Wiele dzieci trafiających na terapię nie potrafi bez pomocy bawić się efektywnie i w sposób zorganizowany. Atmosfera zabawy wzbudza motywację i zaangażowanie w aktywności, dzięki czemu Mały Pacjent robi większe i szybsze postępy.

Taka forma zajęć, mająca na celu głównie przeciwdziałanie przyszłym problemom w uczeniu się dzieci, jest prowadzona w Przedszkolu nr 3 już od 3 lat. Wszystkie dzieci uczęszczające do tego przedszkola mają możliwość uczestniczenia w zajęciach prowadzonych metodą Integracji Sensorycznej. Problemy dzieci zgłaszane przez ich Rodziców lub nauczycieli przedszkola są weryfikowane w ocenie rozwoju procesów integracji sensorycznej przez wykwalifikowanych terapeutów. Po wnikliwej diagnozie, przeprowadzeniu odpowiednich testów (PKTIS) i obserwacji klinicznej dzieci są kwalifikowane na indywidualne bądź grupowe (2 osobowe) zajęcia. Zajęcia te odbywają się w zależności od potrzeb dzieci 1-2 razy w tygodniu przez cały rok szkolny. W czerwcu przeprowadza się badania kontrolne, by określić postępy dziecka i podjąć decyzję o dalszym postępowaniu. Zajęcia te są przez dzieci uwielbiane, a dzięki ich motywacji niezwykle skuteczne.

Zapraszamy
Członkowie PSTIS i nauczyciele Przedszkola nr3
Beata Andrukiewicz-Karaś
Bożena Gierlińska
Ewa Derkacz

Przedszkole nr 3
05-501 Piaseczno
ul. Jaworowa 4
tel. 22-756-77-56

Komentarze

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!
Dodaj komentarz

Naszepiaseczno - lokalna społeczność

Najczęściej czytane

XX Jubileuszowe Mistrzostwa Polski w Brazylijskim Jiu-Jitsu – Ogromny Sukces Six Mates Fight Club!

XX Jubileuszowe Mistrzostwa Polski w Brazylijskim Jiu-Jitsu – Ogromny Sukces Six Mates Fight Club!

W dniach 15-17 listopada 2024 r. blisko 2800 zawodników z całej Polski...

Zamknięcie skrzyżowań z DW721 – zmiany w komunikacji

Zamknięcie skrzyżowań z DW721 – zmiany w komunikacji

W związku z planowanym kolejnym etapem przebudowy drogi wojewódzkiej 721...

Rusza rozbudowa kompleksu sportowego w Żabieńcu

Rusza rozbudowa kompleksu sportowego w Żabieńcu

Świetlica sportowa w Żabieńcu to jeden z elementów kompleksu...

Linie lokalne od 1 grudnia w nowej odsłonie: nowe trasy i rozkłady

Linie lokalne od 1 grudnia w nowej odsłonie: nowe trasy i rozkłady

1 grudnia wchodzą w życie spore zmiany w komunikacji lokalnej. Od...

Otwarcie ronda na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza, Wojska Polskiego i Gerbera. Zmiany w komunikacji

Otwarcie ronda na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza, Wojska Polskiego i Gerbera. Zmiany w komunikacji

Starostwo Powiatowe w Piasecznie zapowiada otwarcie nowo wybudowanego ronda na...

Ukrywali się, ale ich szczęście nie trwało długo

Ukrywali się, ale ich szczęście nie trwało długo

Ukrywali się w Raszynie, Jankach i na terenie Warszawy, ponieważ wiedzieli,...

Dziennikarstwo obywatelskie

Życie to mistrzostwo - Miasto Polskich Mistrzów Olimpijskich

Życie to mistrzostwo - Miasto Polskich Mistrzów Olimpijskich

W Gminie Lesznowola planowane jest wdrożenie wyjątkowego przedsięwzięcia...

Kwesta Pamięci 2024 w Piasecznie

Kwesta Pamięci 2024 w Piasecznie

W piątek 1 listopada br. na terenie  cmentarza parafialnego w Piasecznie (ul....

Z cyklu POLECAMY - KOWALSCY Stomatologia

Z cyklu POLECAMY - KOWALSCY Stomatologia

Kowalscy Stomatologia to gabinet, który powstał w odpowiedzi na nasze 10...

Różowy październik - bezpłatne badania dla Pań w Designer Outlet Warszawa

Różowy październik - bezpłatne badania dla Pań w Designer Outlet Warszawa

Różowy październik jak co roku przypomina o profilaktyce zdrowia...

„Programowanie = Nasz Drugi Język” w szkołach podstawowych w Piasecznie

„Programowanie = Nasz Drugi Język” w szkołach podstawowych w Piasecznie

Rozpoczyna się kolejna edycja "Programowanie = Nasz Drugi Język", w nowym...