26 kwietnia 2013 r. w ramach projektu edukacyjnego Stowarzyszenia KLATRAT, TECHNO-warsztaty z Politechniką Warszawską, dofinansowanego przez Fundację PGNiG i Politechnikę Warszawską, studenci ze Studenckiego Koła Naukowego Energetyki Niekonwencjonalnej z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej odwiedzili Liceum Ogólnokształcące im. I Dywizji Kościuszkowskiej w Piasecznie, w którym przeprowadzili warsztat z ENERGETYKI o nazwie Energetyka podstawą współczesnej cywilizacji.
Zajęcia miały na celu zapoznać młodzież z tak ważnymi w obecnych czasach tematami jak energetyka odnawialna, energetyka jądrowa, czy koszty wytwarzania energii. Zajęcia składały się przede wszystkim z warsztatów, podczas których młodzież, pod okiem i z pomocą studentów, mogła zbudować makietę systemu elektroenergetycznego, samochodziki na baterie słoneczne oraz zawierające mechanizmy akumulacji energii. Uczniowie wcielili się również w zarządy spółek energetycznych a ich zadaniem było wybranie typu elektrowni, który według nich przyniesie największe dochody.
Warsztaty były rozdzielone krótkimi prezentacjami, podczas których studenci zapoznali młodzież z zasadą działania elektrowni jądrowej oraz konwencjonalnej, różnymi rodzajami odnawialnych źródeł energii jak również z kosztami wytwarzania energii elektrycznej.
PROGRAM WARSZTATÓW
1. Samochodziki napędzane energią słoneczną
Uczestnicy zapoznali się z możliwością wykorzystania energii słonecznej w celu produkcji energii elektrycznej, która posłużyła następnie do zasilenia zdalnie sterowanych samochodzików.
2. Gra energetyczna
Uczestnicy wcielili się w rolę zarządów spółek energetycznych. Ich celem było zainwestowanie w takie technologie, które przyniosą największe zyski.
3. Makieta Systemu Elektro-Energetycznego
Uczestnicy zbudowali makietę małego systemu elektro-energetycznego. Dzięki temu dowiedzieli się jak długą drogę "prąd" przebywa od momentu wytworzenia do momentu zasilenia naszych domowych urządzeń.
4. Model elektrowni wodnej
Uczestnicy, z wykorzystaniem modelu w którego skład wchodziła turbina Peltona, zapoznali się z zasadą działania elektrowni wodnych oraz z czynnikami, które mają wpływ na ich pracę.
5. Samochodziki wyposażone w mechanizmy akumulacji energii
Uczestnicy zmontowali samochodziki wykorzystujące takie mechanizmy akumulacji energii jak koła zamachowe i sprężyny.
6. Obwody elektryczne
Uczestnicy zbudowali proste obwody elektryczne, a następnie zbadali ich parametry (napięcie, natężenie, moc, charakterystykę pracy żarówki).
7. Prezentacje na temat technologii i systemów energetycznych
Pomiędzy zajęciami praktycznymi przedstawione zostały prezentacje opisujące różne technologie umożliwiające produkcję energii elektrycznej oraz jej późniejsze wykorzystanie.
Komentarze