Przy bardzo niskich stopach procentowanych, jakie obowiązują obecnie, banki nie mogą użyć w ofertach depozytowych argumentu wysokiego oprocentowania. Dlatego muszą przyciągnąć klientów czymś innym. Na rynku można znaleźć na przykład oferty depozytów z gratisem. Kto ma na nie szansę?
Rynek depozytowy w Polsce
Jeszcze na początku 2012 roku można było w banku założyć lokatę "antybelkową", jednodniową, gdzie odsetki nie były opodatkowane podatkiem kapitałowym. W związku ze zmianami w Ordynacji podatkowej od marca 2012 roku nie ma już takiej możliwości. Wraz z wycofaniem z rynku produktów dających szansę na ominięcie 19-procentowego podatku od zysków kapitałowych bankom zostało odebrane narzędzie, dzięki któremu zdobywały nowych klientów deponujących w nich swoje oszczędności.
Banki muszą pozyskiwać depozyty klientów prywatnych i przedsiębiorców, ponieważ w przeciwnym wypadku będą miały problemy z płynnością finansową. Dzięki pieniądzom zdeponowanym na lokatach mogą udzielać kredytów. Dlatego w ofertach instytucji finansowych pojawiają się od jakiegoś już czasu oferty "z gratisem". Banki są w stanie zrobić wiele, aby przyciągnąć do siebie klienta.
Na dobry początek
Pomimo że według Expandera (http://prnews.pl/analizy/lokaty-raz-w-gore-raz-w-dol-3116927.html) średnie oprocentowanie lokat w maju 2014 roku było niewiele wyższe od głównej stopy procentowej Narodowego Banku Polskiego, tj. 2,5%, to jednak w wielu bankach można było założyć lokaty oprocentowane nawet na 5% w skali roku. Najczęściej takie oferty są adresowane wyłącznie do nowych klientów danego banków, którzy nigdy wcześniej nie korzystali z jego usług. Lokata dostępna jest jednorazowo, na przykład w Idea Banku. Po zakończeniu okresu trwania lokaty nie może ona zostać przedłużona na kolejny okres na dotychczasowych warunkach.
Klienta warto zachęcić
Innym sposobem na zainteresowanie klientów ofertą banków jest przygotowanie propozycji depozytu z prezentem. Lokata z gratisowym tabletem jest obecnie dostępna w Idea Banku (http://www.ideabank.pl/dzialalnosc-gospodarcza-lokaty). Także niektóre spośród innych instytucji bankowych kuszą prezentami za podpisanie umowy, m.in. telewizorem, laptopem, a także możliwością wzięcia udziału w loterii nagród, w której można wygrać samochód.
Komentarze