Modernizacja 27 km linii kolejowej Warszawa - Radom wraz z przebudową peronów i układu torowego na szlakach i stacjach - to główne założenia modernizacji trasy między stacjami Warszawa Okęcie i Czachówek Południowy.
Umowa pomiędzy PKP a wykonawcą została podpisana 27 lipca na przebudowywanym dworcu kolejowym w Piasecznie, którego otwarcie nastąpi już niebawem. Prace o wartości ponad 460 mln zł potrwają 20 miesięcy. Po ich zakończeniu pociągi na znacznej części tego odcinka przyspieszą do 160 km/godz., a pasażerowie skorzystają z nowych, wygodnych peronów.
- Modernizacja będzie polegała na rozbiórce i budowie od nowa torów oraz pozostałej infrastruktury kolejowej. W ramach prac budowlanych wykonawca przebuduje układy torowe stacji Warszawa Okęcie, Piaseczno i Czachówek Południowy co umożliwi przewoźnikom takim jak Szybka Kolej Miejska uruchomienie całkowicie nowych połączeń obsługujących południową część aglomeracji warszawskiej, w tym Nowej Iwicznej, Piaseczna, Zalesia Górnego i Czachówka oraz Góry Kalwarii - mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji.
Perony zostaną wyposażone w wiaty i będą łatwo dostępne oraz bezpieczne dla osób niepełnosprawnych. Plan robót zakłada również budowę kładki dla pieszych na stacji Warszawa Okęcie i przebudowę kładki na stacji Piaseczno. W Czachówku Południowym powstanie przejście podziemne.
- Jestem przekonany, że sprawne tempo prac oraz wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technicznych docelowo znacząco skróci czas przejazdu do Warszawy oraz pozwoli na wprowadzenie nowych połączeń opartych o Szybkie Koleje Miejskie. Nie ukrywam, że Piaseczno bardzo czeka na tą inwestycję, której ukończenie otwiera nam możliwość starania się o podział działek przylegających do dworca w Piasecznie. Mamy gotowe rozwiązania i dyże plany względem tego terenu. Jednak ich realizacja może rozpocząć się dopiero po zakończeniu prac prowadzonych przez PKP, dlatego kibicuję Państwu i trzymam kciuki za sprawne i terminowe zakończenie tej niezwykle potrzebnej nam inwestycji - podkreślał komentując podpisanie umowy burmistrz Piaseczna Zdzisław Lis.
- To ważne wydarzenie dla Piaseczna. Po pierwsze powstanie infrastruktura umożliwiająca uruchomienie dodatkowych połączeń do Warszawy - mówi Daniel Putkiewicz, pełnomocnik burmistrza ds. rozwoju gminy. - Po drugie to otwarcie formalnej możliwości do budowy na terenie kolei całej infrastruktury przesiadkowej przede wszystkim tak potrzebnych parkingów nad którymi pracuje już gmina. Zdajemy sobie jednak sprawę, że w ciągu najbliższych 20 miesięcy czeka nas sporo utrudnień o które dopytywaliśmy przedstawicieli PKP PLK oraz wykonawcę. Informacje o nich powinny być z odpowiednim wyprzedzeniem przekazywane pasażerom - dodaje Daniel Putkiewicz.
Inwestycję na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykona Trakcja PRKiI.
Umowa jest trzecim kontraktem na modernizację trasy kolejowej z Warszawy do Radomia. Pierwsze dwa dotyczą zaprojektowania i budowy systemu sterowania ruchem kolejowym oraz modernizacji stacji Radom. W planach na najbliższe miesiące PLK ma ogłoszenie przetargów na kolejne fragmenty tej trasy między Czachówkiem a Warką oraz Warką a Radomiem. Modernizacja tego ostatniego odcinka wiąże się, między innymi z budową drugiego toru. Zakończenie modernizacji całej trasy, która pozwoli na dostosowanie jej do prędkości 160 km/h na 93 procentach długości, planowane jest w perspektywie finansowania UE na lata 2014 - 2020.
Projekt POIiŚ 7.1-19.1.a "Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom LOT (A, B, F)" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komentarze