Poszkodowani pokładają spore nadzieje w wycenie szkody na pojeździe po wypadku drogowym. Właściwa ocena powstałych uszkodzeń pozwala uzyskać środki pieniężne, które są niezbędne przy naprawie pojazdu. Niestety wielu poszkodowanych spotyka się z rażąco niską wyceną, która uniemożliwia przywrócenie samochodu do stanu sprzed wypadku. Co wpływa na wycenę uszkodzeń pojazdu? I jak wybrnąć z niskiego odszkodowania? O tym powiemy w dalszej części artykułu.
Programy do kalkulacji szkód na korzyść ubezpieczyciela
Wypadki komunikacyjne mają znaczny wpływ na stan techniczny pojazdów. Po feralnym zdarzeniu pojawia się konieczność naprawy powstałych uszkodzeń, a to może okazać się bardzo kosztowne. Poszkodowani żywią zawsze nadzieje, że wycena szkody na pojeździe pozwoli na wypłatę odszkodowania, które umożliwi naprawę. Niestety otrzymując decyzję ubezpieczyciela przeżywają niejednokrotnie szok, gdyż kwota w niej widniejąca jest daleka od realnej wartości szkody. Roszczący często podejrzewają, że kosztorys zawiera błędy lub został sporządzony w niewłaściwy sposób, jednak w wielu przypadkach na domniemaniach ich działania się kończą. Każdego roku poszkodowani godzą się na dramatycznie niskie odszkodowania, a firmy ubezpieczeniowe zyskują na ich niewiedzy.
Kilka sposobów na obniżenie wartości szkody
Manipulowanie programami do kalkulacji szkód to bardzo popularna zagrywka firm ubezpieczeniowych. Tego typu programy komputerowe są bardzo elastyczne i umożliwiają w prosty sposób zmienianie kosztorysu. Szkoda na pojeździe może być obniżona na wiele sposobów. Dla przybliżenia tego problemu przedstawimy kilka z nich:
- części zamienne - stosując do wyceny kosztów naprawy części zamienne rzeczoznawca znacząco obniża wartość odszkodowania. W tym temacie wypowiedział się sam SN, który stwierdził jednoznacznie, że poszkodowany ma prawo do skorzystania z naprawy z użyciem części oryginalnych. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy dana część w momencie uszkodzenia była zamiennikiem.
- amortyzacja części - to bardzo często wykorzystywany przez ubezpieczycieli sposób na zaniżenie wyceny szkody. Pomniejszenie odszkodowania o zużycie części w ocenie sądów powszechnych, jak i SN uderza w interes poszkodowanego. Wyjątek stanowi likwidacja szkody w ramach polisy AC, która często w OWU obejmuje tabelę eksploatacji części w zależności od wieku pojazdu. W przypadku likwidacji z OC sprawcy wypadku nie ma to uzasadnienia w przepisach prawa, gdyż poszkodowany z ubezpieczycielem nie zawierał żadnej umowy na mocy, której takie potrącenie byłoby możliwe.
- niższa stawka za roboczogodzinę - firmy ubezpieczeniowe bardzo często zaniżają stawkę za roboczogodzinę pracy warsztatu samochodowego. Taki zabieg sprawia, że poszkodowanym odbierana jest możliwość naprawy samochodu w wybranym warsztacie, gdyż otrzymane środki nie starczają na pokrycie takiego kosztu. Poszkodowany musi być świadomy, że ubezpieczyciel sprawcy wypadku nie może narzucić, gdzie ma naprawić pojazd.
Niska wycena szkody - co powinien zrobić poszkodowany?
Otrzymując rażąco niską wyceną szkody poszkodowany powinien bezwzględnie złożytć odwołanie samodzielnie lub z pomocą doświadczonej kancelarii prawnej. Odpowiednio uargumentowane odwołanie jest szansą na uzyskanie odszkodowania w odpowiedniej wysokości. Pomoc specjalistów jest w takim przypadku nieoceniona. Nie warto skazywać się na zbyt niskie środki pieniężne. Prawo jest po stronie poszkodowanych, dlatego warto dochodzić godnego odszkodowania.
wystarczy nie droczyć się z ubezpieczycielem tylko oddać pojazd do naprawy, upoważnić do odbioru odszkodowanie i po problemie.
Nie upoważniać firm windykacyjnych które żerują na poszkodowanych i ubezpieczycielach, wykorzystują luki w prawie, windują odszkodowania na naprawę pojazdów, które naprawiane są w czarnej strefie na częściach używanych bez faktur, nierzadko pochodzących z pojazdów kradzionych.
Czas na uświadomienie sobie tego procederu. Naprawa bez faktur to naprawa bez odprowadzanie podatku VAT, to czarny rynek, pracownicy pracujący na "czarno" bez odprowadzania podatku na fundusze chorobowe, emerytalne. Naprawiajmy pojazdy w serwisach, które gwarantują dobra jakość, dają gwarancję, potwierdzają naprawę fakturami a nie na "czarnym" rynku. Zapewni to że pojazdy poruszające się po naszych drogach będą bezpieczne, nie rozpadną się na dwie części podczas kolizji z latarnia, poduszki i pasy zadziałają. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników dróg. Życzę wszystkim nie spotkanie na drodze auta sklejonego chałupniczo z kierowcą wzbogaconym na odszkodowaniu,
Szerokiej drogi !!!