Masz talent do pisania i interesują Cię problemy naszej lokalnej społeczności? Chciałbyś/ałabyś przedstawić innym swoje przemyślenia i poglądy lub też zrobić relację z ważnego wydarzenia? Napisz do nas na kontakt@naszepiaseczno.pl i zacznij współtworzyć z nami jako dziennikarz obywatelski.

Szkoła Bliżej Nauki w Lesznowoli

Utworzone: czwartek, 21 czerwca 2018 Źródło: Centrum Nauki Kopernik
fot. Centrum Nauki Kopernik

W roku szkolnym 2017/2018 aż 2000 uczniów i 160 nauczycieli wzięło udział w projekcie Szkoła Bliżej Nauki, realizowanym przez Centrum Nauki Kopernik w partnerstwie z samorządami z Mazowsza.

W ostatnim kwartale 2017 r. do wszystkich 38 szkół z Mazowsza trafiło po 10 zestawów edukacyjnych "Woda" oraz 50 zestawów "Micro:bit" służących do nauki programowania. Stworzona przez ekspertów Centrum Nauki Kopernik zawartość pudełka "Woda" pozwala w interdyscyplinarnym ujęciu poznać chemiczne, fizyczne i optyczne właściwości wody. Doświadczenia w zestawie zostały dobrane tak, aby uczniowie mogli bez trudu uświadomić sobie, że zachodzące w przyrodzie zjawiska, których na co dzień doświadczają, podlegają prawom wielu różnych dziedzin nauki, a woda jest nie tylko częścią ich codzienności, ale też niezwykle cennym ziemskim zasobem. Dzięki samodzielnemu wykonywaniu eksperymentów uczniowie mogą spojrzeć na świat całościowo i przełamać ograniczenia szkolnej edukacji przedmiotowej. Koncepcja pudełka powstała w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Przewrót Kopernikański".

Uczniowie z Starych Babic mieli okazję brać aktywny udział w zajęciach w Majsterni w Centrum Nauki Kopernik. Pracowali w grupach nad budową wahadła, mostów, wyrzutni.  Później zwiedzali wystawy według wcześniej przygotowanych wskazówek swoich nauczycieli.

Z wypowiedzi uczniów:
Tak, podoba nam się tu, w Majsterni. W końcu można coś robić samemu. Szkoda, że w szkole, na fizyce, nie ma budowania takich konstrukcji.

W szkołach powinny być takie majsternie. Każdy by coś pobudował. Kiedyś bawiłem się klockami, ale dawno, mały byłem. Teraz to bym chętnie narzędziami operował, ale nie mam gdzie.

Ja dopiero tu zrozumiałam, jak działa pompa! A zawsze wydawało mi się, że strasznie trudno coś takiego zbudować. A w sumie to proste, ale dopiero jak sama to robię!

Nauczyciele uczestniczyli w 8 warsztatach w Centrum Nauki Kopernik:

  1. Eksponaty i eksperymenty - warsztat zapoznający uczestników z ideą działania centrów nauki, inspirujący do wykorzystywania potencjału eksponatów w nauczaniu szkolnym, pozwalający przeanalizować rolę różnych przestrzeni edukacyjnych takich jak centrum nauki, muzeum, wystawy.
  2. Nauka w puszce - warsztat poświęcony roli nauki i metody badawczej w nauczaniu, a także granicom naukowego poznania; jego program stanowi pretekst do dyskusji o relacji nauki i edukacji.
  3. Pod prąd - warsztat umożliwiający poznanie założeń i elementów metody badawczej, nabycie umiejętności rozwiązywania problemu przy jej użyciu, a także przeanalizowanie korzyści i ograniczeń wynikających z jej stosowania na lekcjach.
  4. Zajęcia twórcze - warsztat mający na celu przygotowanie nauczycieli do pracy z zestawami edukacyjnymi "Woda" oraz "Micro:bit", umożliwiający jednocześnie przejście przez cały proces tworzenia eksponatów i stworzenie narzędzi edukacyjnych, gotowych do testowania w szkole.
  5. Superwizja partnerska - warsztat polegający na poznaniu i przetestowaniu przez nauczycieli nowej metody pracy.
  6. Praca grupowa i jej ocena - warsztaty mające na celu analizę warunków, jakie należy spełnić, aby grupowa praca uczniów przyniosła spodziewane wyniki.
  7. Eksperymentowanie z pudełkiem Woda - warsztat mający na celu przeprowadzenie przez nauczycieli eksperymentów z zestawem i zachęcenie ich do podjęcia prób połączenia praktyki z podstawą programową.
  8. Metoda badawcza w nauczaniu matematyki - warsztat umożliwiający nauczycielom skonsultowanie własnych scenariuszy lekcji z prowadzącym (dr Anna Rybak, inicjatorka Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu w Białymstoku), a także zapoznanie się z przedstawionymi przez prowadzącego gotowymi już scenariuszami zajęć oraz innymi propozycjami aktywnych metod uczenia matematyki.

Z wypowiedzi nauczycieli:

Wszystkie warsztaty mi się podobały, ale dopiero warsztat "Praca grupowa i jej ocena" dał mi konkretne narzędzia, które od razu mogę wykorzystać. Rozmawiałam z koleżankami i zarówno dla mnie, jak i dla nich, to jest największa korzyść. Mamy trzy fajne, przetestowane na nas samych metody. Jeśli my się w tym odnalazłyśmy, to i dzieciakom się to spodoba.

Wydaje mi się, że te metody szczególnie mi się nie przydadzą. Nie każdy ma w sobie zapał odkrywcy. Wrośliśmy w ten system edukacji i jakoś sobie radzimy. Ostatecznie tym, z czego jesteśmy rozliczani, jest realizacja podstawy programowej. Póki co czekam na sprzęt do pracowni. Kiedy dotrze do naszej szkoły, będę zadowolona.

Każda szkoła otrzymuje w ramach projektu, zgodnie ze zgłoszonym wcześniej zapotrzebowaniem, doposażenie pracowni przedmiotowych zakupione przez swój samorząd ze środków Unii Europejskiej. Są to najróżniejsze urządzenia: preparaty biologiczne do obserwacji mikroskopowych, przyrządy do pomiarów, sprzęt IT, sprzęt laboratoryjny, odczynniki chemiczne, sprzęt ochronny i sprzęt techniczny, różne mapy lub modele - zależnie od potrzeb danej szkoły. Kwota przeznaczona ogółem na doposażenie w projekcie to 1 614 916 zł. 

Samorząd z Lesznowoli dostarczył już sprzęt do swoich szkół.

Rok szkolny 2018/2019 przyniesie kolejną wizytę klasową w Centrum Nauki Kopernik, ze ścieżką zwiedzania przygotowaną przez nauczycieli. We wrześniu 2018 r. rozpocznie się najważniejszy etap działań - praca nad projektami z udziałem naukowców i udział w ich badaniach. Efekty wspólnych działań uczniów, nauczycieli i naukowców zostaną zaprezentowane w czerwcu 2019 r.

Centrum Nauki Kopernik realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich: Szkoła bliżej nauki - stworzenie w 7 gminach Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu poprzez zwiększenie umiejętności i kompetencji nauczycielek i nauczycieli w zakresie pracy metodą eksperymentu, wyposażenie szkół w zestawy edukacyjne i narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz rozwój kompetencji uczniów i uczennic w zakresie przedmiotów przyrodniczych, m.in. poprzez realizację projektów edukacyjno-badawczych.

Dofinansowanie projektu z UE: 4 733 416,65 zł

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.

Zapraszamy na stronę projektu:
http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/projekty-europejskie/szkola-blizej-nauki/

Komentarze

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!
Dodaj komentarz

Naszepiaseczno - lokalna społeczność

Najczęściej czytane

Jechały na służbę – widząc rozbity pojazd natychmiast zareagowały

Jechały na służbę – widząc rozbity pojazd natychmiast zareagowały

Funkcjonariuszki jadące na służbę, przy ulicy Słonecznej w Lesznowoli,...

Konstancin-Jeziorna zagrał z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy

Konstancin-Jeziorna zagrał z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy

W niedzielę (29 stycznia) Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy znów zagrała...

Kobieca Osobowość Roku 2022

Kobieca Osobowość Roku 2022

Konkurs Kobieca Osobowość Roku Gminy Piaseczno 2022 został ogłoszony....

Milion złotych dotacji na remont „Domu Zośki”

Milion złotych dotacji na remont „Domu Zośki”

Gmina Piaseczno otrzyma 1 000 000 zł dotacji na remont zabytkowego...

Kradzież w drogerii! Rozpoznajesz tego mężczyznę?

Kradzież w drogerii! Rozpoznajesz tego mężczyznę?

Policjanci z Komisariatu Policji w Konstancinie - Jeziornie poszukują sprawcy...

5,6 mln złotych na inwestycje drogowe powiatu

5,6 mln złotych na inwestycje drogowe powiatu

Gmina Piaseczno przekaże łącznie 5,6 mln złotych na drogowe inwestycje,...

Dziennikarstwo obywatelskie

300 iglaków dla mieszkańców

300 iglaków dla mieszkańców

Leroy Merlin przekazał Gminie Piaseczno 300 choinek w doniczkach. Mieszkańcy...

Wspólnie tworzymy ozdoby choinkowe!

Wspólnie tworzymy ozdoby choinkowe!

W sobotę 10 grudnia podczas rodzinnych warsztatów kreatywnych w Centrum...

Planowane zmiany w kursowaniu linii 709, 739 i L39

Planowane zmiany w kursowaniu linii 709, 739 i L39

Gmina Piaseczno prowadzi rozmowy z ZTM na temat zmian w komunikacji w związku...

Największa inwestycja drogowa zakończona

Największa inwestycja drogowa zakończona

Zakończyła się największa i najdroższa gminna inwestycja drogowa ostatnich...

Warsztaty Firma to JA – temat Digital Marketing

Warsztaty Firma to JA – temat Digital Marketing

Centrum Przedsiębiorczości w Piasecznie zaprasza na nowy cykl bezpłatnych...