Z roku na rok zimy w Polsce są mniej surowe. Wielu kierowców rezygnuje więc z sezonowej wymiany opon, stawiając na modele całoroczne lub letnie. Co istotne, według obowiązującego prawa ta zmiana nie jest konieczna, o ile użytkowane koła posiadają bieżnik o szerokości minimum 1,6 mm. Za założeniem opon zimowych przemawia rozsądek właścicieli aut oraz rekomendacja Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Pozostaje natomiast jeszcze jedna kwestia: jak niezmienione koła mogą wpłynąć na wysokość odszkodowania powypadkowego?
Letnie opony nie zdają zimą egzaminu, a całoroczne budzą zastrzeżenia
Coraz większa liczba kierowców przekonuje się, że korzystanie z kół letnich w mroźne dni nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem: zatrzyma je bowiem pierwsze ośnieżone oraz oblodzone wzniesienie. Dlatego co roku na przełomie jesieni i zimy do serwisów wymiany opon ustawiają się długie kolejki. Mimo że do ogólnych wydatków trzeba doliczyć zakup i przechowywanie jeszcze jednego kompletu kół, właściciele samochodów chwalą sobie bezpieczeństwo, jakie dają im zimowe opony.
Jak zatem wygląda sytuacja z bieżnikami całorocznymi, także często stosowanymi przez kierowców? Z pewnością oszczędzają one czas i pieniądze, ale czy zapewniają spokojną jazdę nawet podczas mrozów? Testy przeprowadzane z roku na rok przez portale motoryzacyjne wskazują, że nie są one tak bezpieczne, jak podobnej jakości ogumienie letnie czy zimowe. Przy stosowaniu opon całorocznych droga hamowania może wydłużyć się nawet o 2 metry, co na oblodzonej nawierzchni nierzadko doprowadza do wypadku.
Brak opon zimowych wpływa na wysokość odszkodowania z AC i OC
Niechęć do zmiany kół na sezonowe odbije się także na portfelu w przypadku starań o uzyskanie rekompensaty od ubezpieczyciela. Odszkodowanie z AC może nawet nie zostać wypłacone - zapis w prawie pozostawia likwidatorowi prawo odmowy rozliczenia szkody, gdy doszło do niej z winy udowodnionego "rażącego niedbalstwa osoby ubezpieczonej", które tutaj figuruje jako jazda na oponach letnich w zimie. Jeśli to było bezpośrednim powodem stłuczki, a dzięki zmianie kół do wypadku by nie doszło, ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania.
Podczas korzystania z polisy OC sprawcy wypadku asekurator nie ma możliwości postąpić tak, jak w przypadku AC. Ponieważ nie istnieje prawny wymóg wymiany opon na sezonowe, likwidator szkód jest zobowiązany do zrekompensowania strat. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy koła były w stanie uniemożliwiającym bezpieczną jazdę: wtedy ubezpieczyciel ma prawo obniżyć kwotę wypłacanego świadczenia. Aby zminimalizować to ryzyko, warto poprosić o pomoc specjalistów, takich jak firma Codex, którzy ofiarują wsparcie w staraniach o odszkodowanie. I przede wszystkim dbać o stan opon, ich regularny przegląd, a także sezonową wymianę.
Komentarze