Konflikty w pracy nie tylko prowadzą do obniżenia wartości pracowników, lecz również utrudniają skuteczną pracę. W kłótniach i spięciach rodzi się bowiem ryzyko odejście jakiejś osoby z firmy bądź całkowity rozłam wśród zatrudnionych. Jak więc unikać w konfliktów w pracy i poprawiać komunikację?
Asertywność
Dzięki sztuce odmawiania i niezgadzania się na przyjmowanie zbyt dużej ilości obowiązków będziemy w stanie sprawić, iż wielu współpracowników zacznie nas szanować. Najwięcej bowiem frustracji wywołują skomplikowane zadania delegowane, które nie leżą w naszych kompetencjach. Zasada ta powinna być wspierana przez klarowną i jasną komunikację na linii kierownictwo-pracownicy, a także czytelną hierarchię w zakładzie pracy. Nad wszystkim powinni czuwać nie tylko zatrudnieni, lecz również liderzy i szefowie poszczególnych działów.
Łagodzenie konfliktów osobą mediatora
Wiele konfliktów w pracy powstaje wówczas, gdy nie wiemy, do kogo należą dane kompetencje i czy wybrana osoba może przewodzić i dowodzić zespołem. Wówczas w łagodzeniu spięć może pomóc mediator. Najlepiej, jeśli dysponuje on szeregiem kompetencji miękkich i ma w firmie autorytet. Domyślny wybór powinien paść na kierownika bądź samego właściciela przedsiębiorstwa. Zwykle to właśnie te osoby cieszą się największym szacunkiem.
Czytelna komunikacja wewnątrz organizacji
Czytelna komunikacja wewnątrz firmy powinna odbywać się już na etapie tworzenia i zamieszczania ofert pracy w portalach ogłoszeniowych pokroju Pracuj.pl. Następnie powinna być wzmacniania przez okres próbny każdego pracownika, a później utrzymywana w czasie pracy. Składać się na nią mogą m.in. specjalne broszury i foldery tworzone przez dział zasobów ludzkich. To również rozmowy okresowe np. roczne na temat wyników pracowników, ewentualnych premii i awansów. Ponadto, wszelkie ważniejsze zmiany i komunikaty powinny być ogłaszane na forum całej firmy. Wówczas uniknie się plotek i niedomówień, które mogą rodzić konflikty.
Komentarze