8 czerwca odbędzie sie wernisaż wystawy CIuchcie Warszawskie.
Wystawa "Ciuchcie Warszawskie" jest poświęcona warszawskim kolejom dojazdowym, zwanym pieszczotliwie przez warszawiaków "ciuchciami".
Historia kolei dojazdowych sięga XIX w. Już wtedy były ważnym ogniwem łączącym ludność okolicznych miejscowości z Warszawą. Na podstawie powstałych linii planowano i tworzono całe założenia urbanistyczne i architektoniczne. W XX wieku, mimo ciężaru wojen i kolejnych okupacji, koleje dojazdowe były tym, co integrowało i spajało mentalność mieszkańców okolicznych miejscowości. Były swego rodzaju symbolem normalności w trudnych czasach.
Na wystawie została przybliżona historia siedmiu kolejek:
Kolei Wilanowskiej - nieistniejącej wąskotorowej kolei dojazdowej, która kursowała dawniej z Warszawy do Wilanowa, Powsina i Konstancina, stając się z czasem częścią kolejki grójeckiej.
Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej (dawniej Grójecka Kolej Dojazdowa) - dawniej kolei dojazdowej, współcześnie kursującej jako linia turystyczna na trasie Piaseczno - Tarczyn.
Kolei Młocińskiej - istniejącej w latach 1929-1943 normalnotorowej, prywatnej kolei, łączącej Warszawę z Młocinami, Łomiankami i składnicą amunicji w Palmirach w Puszczy Kampinoskiej.
Kolei Mareckiej - istniejącej od 1897 do 1974 roku kolei wąskotorowej umożliwiającej w ostatnim okresie kursowania dotarcie z Radzymina i Marek na Pragę.
Kolei Jabłonowskiej (zwanej także koleją karczewską) - kursującej dawniej z Jabłonny przez Warszawę do Karczewa i Starej Miłosny.
Kolei Poligonowej - wojskowej linii wąskotorowej kursującej z Rembertowa, obsługującej także transport cywilny.
Osobno potraktowana została Warszawska Kolej Dojazdowa, która jako oddzielny byt odgrywała i nadal odgrywa rolę nie tylko transportową, ale wręcz kulturotwórczą.
Komentarze