W wielu zawodach dobrze przygotowane portfolio otwiera drogę do zdobycia atrakcyjnych zleceń. Dawniej towarzyszyło ono wyłącznie artystom. Dzisiaj w ten sposób swój dorobek zawodowy dokumentują m.in. copywriterzy, graficy, architekci i dziennikarze. Co umieścić w portfolio, by było ono atrakcyjne i przekonało zleceniodawcę, by właśnie nam powierzył wykonanie ciekawego zadania?
Kiedy przyda się portfolio?
Portfolio, podobnie jak List Motywacyjny, przedstawiasz rekruterom, gdy taki wymóg stawiają oferty pracy. Można trafić na nie m.in. w serwisach internetowych typu Pracuj.pl. W sytuacji, gdy ogłoszenie wymienia portfolio na liście dokumentów wymaganych, przedstaw je bezwzględnie. Inaczej praca przypadnie innemu kandydatowi.
Portfolio jest jednym z dokumentów aplikacyjnych i należy przygotować je z jak największą starannością. Pamiętaj, że jest ono Twoją zawodową wizytówką. Z niego zleceniodawca dowie się, jak poradziłeś sobie z dotychczasowymi zadaniami i na czyje zamówienie je realizowałeś. Swoje osiągnięcia pokazujesz za pomocą konkretnych przykładów: gotowych projektów, tekstów lub grafiki.
Co powinno znaleźć się w portfolio?
Sam gotowy efekt pracy niewiele powie zleceniodawcy o całej sytuacji. Przedstaw więc problem, na jaki odpowiadałeś. Wspomnij, co zamawiała dany klient i jakie były założenia realizowanego projektu.
Tworząc portfolio wspomnij też o sposobie realizowania projektów. Do poszczególnych prac dołącz krótką informację o tym, z jakich materiałów korzystałeś i jak wyglądał proces twórczy. Jeśli na poszczególnych etapach napotkałeś problemy opisz je i wspomnij, w jaki sposób sobie z nimi poradziłeś.
Nie zapomnij umieścić w portfolio końcowego efektu swoich prac. Zadbaj o to, by były one różnorodne, co pokaże Twoje doświadczenie w realizowaniu różnorodnych projektów i estetyczne, czym podkreślisz swój profesjonalizm i dbałość o szczegóły. Wybierając prac do portfolio zwróć uwagę, by były to aktualne projekty.
Komentarze